2009/10/26

KF och en nätt liten lunta till landsmötet...

Idag damp handlingarna till Folkpartiets landsmöte ner i brevlådan - en liten nätt bok på ca 445 A4 med textstorlek 10p...

Insåg att det var vältajmat att de kom just idag - första dagen på höstlovsveckan... Hade de kommit nästa vecka hade jag blivit lätt stressad - nu har jag lite mer tid och det kändes riktigt roligt att "sätta tänderna" i alla förslag och motioner. Efter samtal med vår länsombudsman fick jag också reda på att jag fått Utbildnings- och kulturutskottet på min lott istället för Näringsliv som jag valt i första hand. Med tanke på alla intressanta förslag inom utbildningsområdet (inte minst det om att återföra ansvaret för skolan till staten) så kändes det riktigt bra. Är det något område som jag känner väl och onekligen är rätt insatt i så är det ju utbildningsområdet.

Så, det blev en hel del politisk läsning under dagen, hade ju dessutom KF ikväll. Stod bara 5 ärenden på ärendelistan och inga som vållat några större diskussioner inom Fp Sandviken. Men, som vanligt när det gäller KF så kan man aldrig ta ut något i förskott... Ärendet om ändringen om valdistrikten vålladen en lååång debatt (onödigt lång enligt mig). Tyvärr blev det en hel del inlägg som bottnade i missförstånd och man inte helt kände till vilka regler som gäller vid våra val. I några fall hade man nog kunnat titta lite mer noggrannt i handlingarna också. Till slut blev faktiskt ordförande lite irriterad och det är inte likt honom... Ärendet avsåg en förändring av valdistriktsindelningen och att vi minskar antalet valdistrikt i Sandviken från 23 till 17, en befogad ändring föranledd av vallagens regler och några områden har slagits ihop etc. Det debatten istället kom att handla om var om det är odemokratiskt att det som en följd av förändringen ev. inte kommer att finnas en ordinarie vallokal i ett antal mindre ytterområden. I Fp yrkade vi rätt tidigt bifall till förslaget då vi anser att alla ändå har bra möjligheter att rösta genom t ex förtidsröstning (i närliggande lokaler), ombudsröstning etc. Vi har heller inte reagerat mot förslaget i KS. Efter en lång paus där S + C pratade igenom ärendet igen, så kunde vi till slut komma till punkt och gå vidare - och det blev till slut ett bifall.

Tur att jag hade laddat med en mysig fika med sonen på Aldos tidigare på eftermiddagen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar