2009/02/17

Att läsa om sig själv på elevernas bloggar

Har insett det och vetat om det, så det är inte nytt, men har nog inte riktigt förstått att jag figurerar på så många bloggar... Jag pratar om alla mina elevers bloggar - för de är många - väldigt många. Och de är duktiga på att skriva, uppdaterar varje dag, gärna med bilder och man kan ge sig den på att om man varit sen, tråkig, dum, stressad, dålig på att förklara, sagt något roligt, något konstigt, gjort något oväntat eller knäppt, blivit arg, delat ut prov, lämnat tillbaka prov eller på något annat sätt gjort något som avvikit från det väldigt normala så hamnar man på nätet, antingen med förnamn eller som FE-läraren. Och inte bara jag - kan vara riktigt roligt att läsa om sina kollegor också...

Första gången var i höstas då det kom en ny tjej till en av klasserna. Hon var inte alltid där och när jag frågade om någon visste var hon var, så fick jag svaret: "Ja, du kan ju kolla på hennes blogg". Blev lite nyfiken, gick in på bloggen och fick reda på vad hon gjort istället. Fick också reda på exakt vad jag själv hade sagt, hur hon upplevt det m.m. Kändes onekligen lite konstigt...

I kväll var det dags igen. Googlade på ett lokalt hotell för att kolla rumspriser och hamnade på en av mina elevers blogg (?!) Blev återigen lite nyfiken, speciellt eftesom vi hade ett möte i eftermiddags om Portugal som var minst sagt lite surigt inledningsvis. Självklart hade hon nämnt det, men också att hon faktiskt tycker det ska bli kul. Det var ju skönt att höra! Scrollade man kort på februari så fanns familjens magsjuka och lite andra kommentarer också med...

Egentligen förändrar det kanske inte så mycket. Det har alltid pratats om lärare. Skillnaden är kanske att nu finns det där, tillgängligt för alla, i skrift, sparat så att man kan gå tillbaka flera månader och år och läsa om det, om och om igen.. Vilken källa egentligen - bara att gå in och läsa om man vill komplettera enkätsvar och utvärderingar... Kanske skulle tipsa chefen ;-)
Sen hoppas jag att alla bloggande elever har vett att visa hänsyn och inte hänga ut sina stackars lärare allt för brutalt (och självklart inte andra heller) och att de förstår när det handlar om att kränka en annan människa o.s.v. Förmodligen borde vi prata mer om detta än vad det görs, får lägga in det efter Sportlovet.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet Helena! Ja visst kan det vara lite otäckt när personer hängs ut. Blogosfären är rolig, spännande men också lite farlig ibland. Det gäller att tänka liiite vad som skrivs. Tycker jag i alla fall. Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera