2009/09/29

Svante, Sandviken och Europa...

Ibland blir det tvära kast. Idag har jag inom loppet av ett par timmar blivit både mer Sandvikenbo och Europé...

Efter KS-mötet idag så var det avtackning för Sandvikens avgående kommundirektör, Svante W Nordh. Massvis av inbjudna gäster, massvis av blommor (vad ska han göra med alla blommorna?), ett antal otroligt goda tårtor och ett roligt bildspel anfört av vår arkivarie där han klippt in Svantes ansikte i både gamla industribilder, SIF-bilder och som schlagerpartner till Tomas Ledin. Svante har varit med otroligt länge och jag har bara haft chansen att lära känna honom via några av mina uppdrag under de senaste åren, men under den tiden har vi haft många stimulerande diskussioner varav flera kring skolutveckling så det var en speciell tillställning att vara med på och lite mer Sandvikenbo blev jag nog redan där.

Fick hur som helst en stund över, och hann in på Intersport innan jag cyklade hemåt. Huvudanledningen var att köpa en ny cykelkorg, eftersom den gamla (en av mina första och enda orienteringsvinster för övrigt) tyvärr blev offer för en cykelkorgstjuv utanför skolan i förra veckan. När jag ändå var där passade jag på att fråga om dubbdäck för cykel - och det var då som jag blev ytterligare några procent mer Sandvikenbo än vad jag varit tidigare... Född och uppvuxen i Stockholm har jag inte riktigt förstått det där med att cykla på vintern, speciellt i 10-gradig kyla och snö. Nu är det visserligen mest snöslaskiga vintrar i Stockholm, men cyklar det gör man t o m oktober ungefär, sen ställer man in cykeln för vinterförvaring i något förråd för att sedan ta ut den igen i april... I alla fall var det så man gjorde när jag växte upp. Men, nu bor jag inte i Stockholm och här i Sandviken där vi inte har några tunnelbanor, där cyklar man, året om, i ur och skur. Minus 15 grader och snöstorm är inget hinder - det är bara att trampa på.

Så, nu när jag bestämt mig för att bli en trampandes individ så uppkom definitivt behovet av dubbdäck. Hade däremot ingen aning om att de var så vaaaansinnigt dyyyyra.... Säljaren började med att ursäkta sig med att det inte tillverkades så många dubbdäck längre, efterfrågan var inte så stor.... Men efter lite diskussion så gick vi in på lagret och hittade 2 rea-däck från föregående säsong i rätt storlek. Inget att tjafsa om - bara att slå till. Har man lagt ner 1 600 på att rusta upp cykeln så kan man lägga 700 på två dubbdäck. Får se det som en kombination av träningskort och försäkring...

En timme senare hade jag även blivit mer Europé. Armando, den italienske läraren och föreläsaren från EWB-konferensen har sökt mig upprepade gånger under förra veckan och ikväll fick vi kontakt på SKYPE. En stund senare rasslade det till i mejlboxen. Tillsammans med Norge, Danmark och Portugal planerar han ett UF samarbetsprojekt som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till att delta i. Det är engagerade och drivna deltagare från de andra länderna och både Norge och Italien har både rutin och erfarenhet från UF-samarbete över gränserna, så det kan bli riktigt intressant och lärorikt. Bygger självklart på att jag hittar några intresserade elever....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar