2009/07/05

ELO, Mariza och Ledin på Spotify...


Har upptäckt Spotify! Ja, jag vet att jag är sååå sen... Har varit inne och kikat tidigare under våren men eftersom jag saknat en invitation och är alldeles för snål för att betala för ett abonnemang, så har saken fått bero. Förra veckan, när den värkande armen gjorde att det enda jag i princip kunde stå ut med att göra, var att ligga i skuggan på altanen och lyssna på musik, så fick suget efter ny musik mig att konsultera 17-åringen. (Denne hade redan en relativt hög teknikstaus i mina ögon sedan han lyckats göra "HLR" på min Ipod och fått den att fungera igen.)


- Du, det här med Spotify, hur fixar man en invitation? frågade jag och försökte att inte låta alltför mossig.
- Åh, suck, blev svaret. Man behöver ingen invitation, jag kan fixa ett konto på 2 sek till dig, fortsatte 17-åringen.
- Jaha, hur då? (Hade inte väntat mig att det skulle vara så enkelt).- Äh, man bara låtsas att man bor i Storbritannien istället, för där behöver man ingen invitation, svarade sonen och hade några klickningar senare skrivit in mitt födelseår, e-post och valt Great Britain på landmenyn. Du kan redigera din profil sen, avslutade han.
- OK, var det sååå enkelt - hade jag ingen aaaaning om...

Senare på kvällen fixade han ett konto till maken också, så nu kan vi lyssna till våra "gamla kassettband" från 70/80-talet hur ofta vi vill. Riktigt roligt att få vråla med i ELO:s Living Thing och Supertramps Goodbye Stranger igen, för att inte tala om alla Ledins och Ugglas gamla hits...
Idag har jag njutit av Fadosångerskan Mariza, italienske smörsångarens Fabio Concato samt Ledins senaste skiva med 500 dagar om året. Blir nog till att investera i bättre datorhögtalare...
Lyssna gärna på Marizas Se Eu Mandasse Nas Palavras från albumet Terra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar