2009/07/08

1000 prylar friare...

Var kommer alla dessa prylar ifrån?????

Tror att jag håller på att bli tokig på alla saker som på något konstigt sätt har intagit vårt hem under årens lopp...

Under hela denna vecka har vi fört ett ojämt krig maken och jag, ett krig som handlat om att återta kontrollen över prylarna och över vårt hem. Kontrollen över alla gamla urvuxna, urtvättade klälder, över högar med kataloger och papper, över makens gamla orienteringskartor och mina gamla pärmar från ekonomistudierna, över barnens alla leksaker (både de som ska ska sparas till ev barnbarn och de som definitivt gjort sitt och ska kastas) och över allsköns bråte som jag inte har någon aning om varför det inte kastats för länge, länge sedan.

Ett stort antal prylar har kastats för att de helt enkelt har fallit för "tekniksträcket". Visserligen har vi en VHS-videospelare kvar någonstans, men vi har inte sett en film på den de senaste 4 åren och ännu mindre spelat in något. Lik förbaskat hade vi tre stora lådor med olika VHS-filmer, varav en jättelåda med olika Disneyfilmer, Tomas tåget, Rasmus Nalle och andra barnfilmer, tillräcklig många för att ha filmvisning dygnet runt i flera dagar. Barnfilmerna fick faktiskt vara kvar (kanske någon ev. tre-årig sondotter eller sonson inte bryr sig så mycket om kvalitén på Pipp-filmen?), resten förpassades obönhörligen till containern för brännbart.

I samma container hamnade också två papperskassar med gamla kasettband (de flesta tillhörandes mitt ex. som inte saknat dem på 10 år) enbart ett 10-tal fick vara kvar, samtliga inspelningar från konserter, spelningar eller musikgudstjänster där jag eller min fd sambo på något sätt medverkat.

I en rasande fart och med en vansinnig målmedvetenhet har vi vidare fyllt minst 10 sopsäckar med dukar, lakan, gardiner, mattor, kuddar, täcken, filtar, handdukar och gamla kläder som antingen har varit alldeles för fula, nötta, trasiga eller hopplöst omoderna för att få bli beviljade fortsatt existens i huset på Ekostigen. Fyra säckar kläder har skänkts vidare, resten fick göra videoband, kasettband och gamla leksaker sällskap till miljöstationen.

Men, smakar det så kostar det och plastboxar i varierande storlekar för nästan 1 000 kr har införskaffats för att få förrådet att påminna om IKEA-reklamen och fler lär behövas. Fast, det är det definitivt värt och jag lovar, nästa gång ska det inte dröja flera år innan nästa rensning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar