2009/04/22

Död bil på E4-an...

Vad gör man när bilen helt utan förvarning dör mitt på E4:an
i värsta rusningstrafiken? När det susar massvis av bilar förbi dig i hög hastighet och bilen helt plötsligt inte reagerar alls hur mycket du än vrider om nyckeln....

Har ringt 112 tre gånger i mitt liv. Första gången var när ett av barnet fick en allvarlig kruppattack mitt i natten, andra gången när en kompis till ett av barnen leker och faller riktigt illa en lördagskväll och sen igår när när familjens blå Hyundai behagar tvärdö strax innan Solna-avfarten vid 16-tiden på eftermiddagen. Med varningsblinkers på och handbromsen i så lyckades vi dessutom ta oss ur bilen och korsa 2 motorvägsfiler. Vågade helt enkelt inte sitta kvar i bilen...

Min kollega och jag hade bestämt att ta bilen till Stockholm och en eftermiddagskonferens på Kungsholmen. Busstiderna passade inte och tåget blev för dyrt den här gången och vi skulle tjäna en del viktig mötes/arbetstid genom att ta bil.
Tyvärr missade vi samtliga föreläsningar och kom istället lagom till den utlovade ostprovningen. Vi fick tillbringa eftermiddagen med att vänta på bärgning istället. Inte så vansinnigt lustigt...

Det gick iallafall bra att ringa 112 när man fastnar i mittenfilen på E4:an. Blev kopplad till polisen som kopplade mig vidare till vägassistans som i sin tur kom med både assistansbil och akutbärgningsbil efter 10-15 minuter. Trevliga och serviceintrikade killar med en hel del rutin. Några minuter senare så stod bilen utanför Ångpanneföreningen istället. Det var sedan den roliga väntan började, tur att bensinmackarna har gott kaffe nu för tiden. Till slut kom bärgningsbilen iallafall, körd av ytterligare en trevlig, serviceinriktad kille. Han körde iväg den döda Hyundaien till en verkstad i Bromma och där står den kvar. Själv fick jag åka buss hem idag. Nästa gång det ska konfereras i Stockholm får det bli tåget ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar