Hade en bra dag på jobbet igår!
Jobbade tillsammans med enskilda elever som behövde lite extra stöd att nå kursmålen, lyssnade till en intressant redovisning om förändringar, oliktänkande och konflikt-rädsla på arbetsplatser, diskuterade hur olika företag arbetar med tidsredovisning och lön där flera av eleverna hade egna erfarenheter från praktik och extrajobb. Hade utöver detta förmånen att tillsammans med en kollega skriva en motivering till ett "Företagarstipendie" som vi delar ut i samband med avslutningen.
Hann även med att prata erfarenheter från praktiken med några elever där väldigt mycket positivt kom fram: "Är så kul att bli tagen seriöst", "Har fått större självförtroende", "Har fått möjlighet att jobba extra och ska jobba där i sommar", "Har lärt mig att ta större ansvar", "Nu vet jag att det är det här jag vill jobba med". Avslutningsvis hörde jag en vikarierande kollega, ny i läraryrket, men med flera år i privata näringslivet säga: "Att få coacha elever att nå sina mål måste vara världens roligaste jobb". Jag håller med henne, den delen av yrket är både stimulerande och rolig.
När jag kommer hem och scrollar ner i Facebook-uppdateringarna har en annan kollega lagt ut en länk till en insändare i Östersundsposten. Insändaren har rubriken "Lärare sökes akut". Strax efter nämner nyheterna domen där en lärare i Kiruna, trots fällande dom mot eleven, nekas skadestånd av tingsrätten i Gällivare. "Lärare ska tåla lite våld".
Två delar av samma värld - skolans värld - men så totalt olika. I insändaren beskrivs den eftersökta lärarprofilen som en stresstålig övermänniska som anser att huvudvärk och högt blodtryck är ett kvitto på väl utfört arbete". Arbetstiden är dagtid, kvällstid och helger, samt alla andra tidpunkter på dygnet och veckan. Sommarledigheten ger dig ett fint tillfälle att lära känna dina egna barn och din partner, alternativt hitta en ny partner. I kommentarerna hade många skrivit "sagt upp mig", "söker nytt", "hela arbetslaget letar annat" etc. Självklart är insändaren tillspetsad och lätt överdriven, men vissa delar ligger lite för nära verkligheten för att vara roliga att läsa...
Är det så det har blivit? Är det så här det se ut? Är det med de villkoren som vi rekryterar de mest lämpade ungdomarna till läraryrket? Frågorna som väcks är många. Något måste göras och det nu. Vi behöver bra, duktiga och engagerade lärare för att få världens bästa skola och för att svenska företag ska kunna ligga i framkant konkurrensmässigt. Ungdomar ser varken sjuksköterskeyrket eller läraryrket som ett kall. De vill satsa tid och pengar i en utbildning som ger bra villkor efter studierna, både arbetstidsmässigt, utvecklingsmässigt och lönemässigt. Ska det dessutom vara en del av läraryrket att tåla våld? Nej, det ska självklart inte vara en del av läraryrket att tåla våld och LR:s Metta Fjelkner ger ett klart svar på detta på SVtdebatt. Lärare har över varken förutsättningar, skyddsutrustning eller utbildning för att bemöta våld på samma sätt som poliser eller ordningsvakter har.
Precis som de allra flesta lärare, så tycker jag om att arbeta med eleverna. Diskussioner och samtal i klassrummet ger energi och det är roligt att följa utvecklingen under de tre åren på gymnasiet. Framför allt är det roligt att se vad som händer när de under ett år får testa att driva ett eget UF-företag och vad otroligt mycket de lär sig och växer genom att under 10 veckor praktisera på ett företag med eget ansvar för projekt, marknadsundersökningar m.m. Det är också stimulerande att se att ekonomiska kunskaper och samband som var långt ifrån självklara i åk 1 är väl förankrade och självklara i åk 3.
Trots detta jobbar jag min sista dag som lärare på Bessemerskolan 15 juni. Jag har gjort som så många andra, jag har sagt upp mig och lämnar läraryrket, för gott eller tillfälligt, det får tiden utvisa. Jag kommer dock att finnas kvar och verka i skolvärlden, genom min processledartjänst på Företagsam. I mitt fall gör jag det för att jag har fått en möjlighet att arbeta med det jag brinner för: Företagsamt lärande, utvecklingsfrågor, utbildning, verklighetsbaserat lärande (praktik, UF, fadderföretag m.m.). Viktiga saker för att våra ungdomar ska vara väl förberedda för morgondagens arbetsmarknad. Jag hoppas att kunna bidra till skolutveckling från en annan roll samtidigt som jag hoppas på nya utmaningar och att kunna gå vidare och utvecklas själv samtidigt.
Genom mitt utvidgade kollegium på Twitter och #Skollyftet vet jag att det finns massor av duktiga, kreativa och engagerade pedagoger "out there" och jag hoppas verkligen den svenska skolan får behålla er - ni behövs!
http://op.se/opinion/insandare/1.4727198-larare-sokes-akut
http://svt.se/nyheter/sverige/domstol-larare-ska-tala-lite-vald
http://debatt.svt.se/2012/05/23/larare-ska-inte-forvantas-tala-att-bli-misshandlade-pa-jobbet/
Lycka till med nya jobbet! Du är en inspiratör och Sandviken går miste om din kunskap och glädje.
SvaraRaderaMen just nu förstår jag dig till fullo. Lärarlivet är tungt och mycket annat lockar. Vill Sverige ha lärare i framtiden så måste nåt göras nu!
Ha det gött
//Sveneric