2011/04/14

Från #Merkateder till #Skollyftet...

Det har nu gått ungefär en månad sedan debatten under #Merkateder tog ordentlig fart som en reaktion på den debattartikel Jan Björklund skrev på DN Debatt där han "uppmanade lärarna att åter ta plats i katedern".

Från att först ha fyllts med inlägg med reaktioner på ordet kateder, så har debatten successivt nyanserats till att vara en kreativ diskussion kring om dagens lärarroll, lärande i olika former, politikens och proffessionens olika uppgifter och hur vi når bäst resultat i svensk skola.

Just denna vidgade och nyanserade debatt kring svensk skola och uppdraget tycket jag är viktig. Det finns onekligen både en vilja och ett behov både hos oss lärare och andra som brinner för skolan, att diskutera de här sakerna och för mig har det varit en otroligt rolig, intressant och stimulerande månad på flera sätt. Sen tycker vi och tänker inte alltid lika kring detta, men det är ju också det som berikar debatten. Jag är tacksam för alla nya bekantskaper på Twitter som jag fått och för alla länkar till intressanta blogginlägg och artiklar.

Jag tror fortfarande att ett varierat arbetssätt som utgår från mål, behov, ämne och situation är bra på flera sätt, men tillsammans kan vi utveckla detta och lära oss av varandra. Ett sätt är diskussionen på Twitter, Facebook och bloggar.

I lördags, när jag satt på tåget mellan Stockholm och Sandviken - inspirerad över 2 positiva dagar om framtidens skola, viktiga kompetenser och ett ökat samarbete mellan skola och näringsliv - tog twitterdebatten en ny vändning i sambandet med lanserandet av Aftonbladets livegranskning - Skolraset (nu Världens Bästa Skola - #skolgranskning).

Jag tycker granskning av skolan självklart är viktig och den har sin plats, men vi var många som reagerade på den negativa bild av skolan som man ville slå an, inte minst genom valet av namnet Skolraset. För att vända en utveckling med försämrade kunskapsresultat, allt färre sökande till lärarutbildningen, minskad status för läraryrket m.m. m.m. krävs många saker men jag tror också att vi behöver börja prata positivt om skolan. Visa på det som är bra, lyfta fram goda och lyckade exempel och återigen lära av varandra. Därför är Skollyftet viktigt för mig både som Twittertagg, blogg och Facebooksida.

Att diskutera skolan, reflektera över elevernas lärande och över sin egen roll som lärare är nyttigt och roligt, men inte alltid lätt på 140 tecken. Och inte blir det lättare när över 20% av inlägget går åt till 3-4 olika taggar. Jag tackar för tiden på #Merkateder och föreslår att vi fortsätter den här viktiga diskussionen, lär av varandra och tillsammans lyfter den svenska skolan under taggen #Skollyftet.

/Helena

1 kommentar:

  1. Hej Helena,

    Håller med: det har varit en fantastisk debatt. Jag tycker det är bra att vi nu växlar in på att aktivt tänka på framtiden och att vi därför växlar över till #skollyftet på Twitter!

    Vi ses där!
    /Johan

    SvaraRadera