2010/02/07

Sandvikens körsångare är på gång...

Har övat festouvertyr idag med ett stort gäng andra glada körsångare och brassmusiker från Sandviken med omnejd. Har inte sjungit på ett tag, så trots att förkylningen inte är helt över, så var det jättekul att få uppleva den där speciella kör-känslan igen. Symfonikören övar Sandströms Messias i Uppsala på måndagarna och det går varken ihop med jobb eller politik, så jag får vänta till repetitionerna inför Förklädd Gud sätter igång senare i vår. Lite trist, eftersom jag mår så himla bra av att sjunga, men ibland måste man tyvärr välja.

Därför kom jättekören och melodifestivalen väldigt lägligt. Sandviken är mycket musik och körsång för mig, och en stor anledning till att jag trivs. Körsång förenar och det var himla kul att träffa en massa körvänner igen. En kort fikapaus med hembakta bullar gav dessutom utrymme till lite småprat.

Eva är otrolig och lyckas först få allihopa att sjunga så svagt så det knappt hörs och sedan ta i för mulla muggar så att taket på Drömfabriken nästan lyfter. Sen jobbar vi i nästan 2 timmar med samma låt, tränar bit för bit och tar om så att insatserna sitter ordentligt. "Ni lyssnar för mycket på Åsa", säger Eva - "och sen kommer ni på att det blir alldeles för högt". "Bandet spelar ett C och så kommer ni in på ett A på 1:an.""Sätt rätt ton nu, 1, 2, 3, 4..."

10 minuter i 17.00 smiter jag, sonen har fotbollsträning och måste skjutsas. Resten av kvällen ägnar jag åt artiklarna jag lovat att skriva klart till Handel & Ekonomis kommande nummer, körsång ger lite extra energi....

Nu laddar vi för Melodifestivalvecka - kom igen Sandviken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar