2009/11/20

JA till ett modernt statligt huvudmannaskap för skolan


Efter en lång och tuff debatt så sa Folkpartiets landsmöte JA till ett modernt statligt huvudmannaskap för skolan. Självklart röstade jag JA. Jag var också en av dem som argumenterade för detta i debatten. Jag förstår att verkligheten i vissa kommuner skiljer sig från den som jag själv har erfarit. Att det finns kommuner som t ex Lund som satsar betydligt mer än riksgenomsnittet på skolan och förstår att det inte år efter år går att spara på skolan, på lärarna och på våra barn & ungdomar utan att det märks.... Tyvärr ser det inte ut som i Lund överallt i vårt avlånga land. Vi har inte en likvärdig skola idag, lärarnas status och löner har fortsatt att sjunka sedan kommunerna tog över skolan och jag anser inte att kommunerna till fullo har den kompetens som behövs för att behålla huvudmannaskapet för skolan. Vi behöver samla våra krafter och stärka kompetensen, vi behöver öka lärarnas status och vi behöver få en likvärdig skola. Därför röstade jag JA!

1 kommentar: