2009/11/19

FP Landsmöte i Växjö

Landsmötet har börjat efter en tidig morgon och ett antal timmar på tåg. Klev upp kl. 05 i morse så jag börjar bli rejält trött. Insåg ordentligt på Centralen att vi var många (rejält många) som skulle med 10.21 tåget till Växjö. Tåget var totalt fullsatt (med en majoritet av folkpartister) och blev snabbt ett antal minuter försenat. En försening som sedan utökades p.g.a. tekniska fel och framförvarande tåg. Blev lite småpanik när vi först skulle få vänta en timme i Alvesta, men allt löste sig till slut, så att alla folkpartister kom fram i tid.

På eftermiddagen var det utskottsarbete, vilket innebar Utbildning och Kultur för min del. Hade ursprungligen valt näringsliv, men fick byta till Utbildning. Helt OK, känner mig ju onekligen ganska bekväm med området....

Förslaget om att återföra huvudmannaskapet för skolan till staten väckte en viss diskussion i utskottet främst av ett ombud från Lund. Förstår hans argument då man i Lund har en politiskt ledning som satsar betydligt mer än riksgenomsnittet på skolan. Dock var det en klar majoritet i utskottet som var för en övergång till ett modernt statligt huvudmannaskap. Kul! Personligen argumentar jag utifrån främst tre anledningar. Likvärdig skola, läraryrkets status och brist på kompetens i kommunerna.

I övrigt blev det viss debatt om huruvida friskolor med dålig kvalitet skulle få dela ut vinsten eller inte, om TV-licensen fungerar eller om den bör avskaffas och om hur läraryrkets status faktiskt ska kunna höjas. I några fall blev partistyrelsens besvarade motioner och att-satser till bifall efter en del småändringar.

Av mina Gävlekollegor har jag förstått att LAS-frågan och frågan om tredelad föräldrarledighet förmodligen kommer att bli "heta". När det gällde föräldrarledighetsfrågan hade det varit väldigt jämt i utskottet.

Dessuton hann vi med att applådera vår blivande EU-kommissionär Cecilia Malmström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar