2010/09/25

Vedeldad bastu och kyligt höstdopp...

Veckan i Jyväskylä innehöll en hel del bastubadande. Inte helt otippat när man befinner sig i Finland en regnig höstvecka i slutet på september. På tisdagen så stod det "Recreation Area and Sauna" på programmet. Var helt övertygad om att vi skulle bli skjutsade till något badhus med relax- & sauna-anläggning och brydde mig därför inte om att byta om från förmiddagens föreläsnings-outfit med kjol, blus och högklackade stövlar. Min finländska kollega Pia tittade lite försiktigt undrande på mig när hon hämtade upp mig vid hotellet, själv ombytt till kängor och regnställ... Min tänkta "relaxavdelning" visade sig nämligen vara ett rätt lerigt friluftsområde med ett rött litet bastuhus invid en sjö. Fick åka en extra sväng till hotellet och byta om till det mest friluftsmässiga jag hade packat ner...

Blev dock en riktigt härlig eftermiddag! Tillbringade över 2 timmar i den vedeldade bastun med flera svalkande höstdopp i den 10-gradiga sjön. Otroligt skönt och en härlig, äkta känsla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar