2010/09/09

Medborgardialog och sociala media


Folkbiblioteket i Sandviken har ett antal engagerade bibliotekarier och hade idag bjudit in till Dagen D, där en av programpunkterna var ett panelsamtal med 5 lokala politiker kring medborgardialog och sociala media. 5 politiker vilka samtliga, i det här fallet var kvinnor: Jag (Fp), Monica Jacobsson och Ann-Catrin Brockman (S), Ann Östman (V) samt Mary Goro (KD).

Tyvärr lockade inte Dagen D lockat så många åhörare, vilket i och för sig inte förvånar mig så mycket, men jag ändå kan tycka är lite trist med tanke på bibliotekets engagemang och försök till dialog.

Samtalet blev lite hoppigt och ostrukturerat och både vi 5 pratglada i panelen och samtalsledaren skulle nog mått bra av lite exra träning i just panelsamtalsformen, men jag tycker ändå att det blev ett intressant samtal som gav upphov till en hel del reflektioner, både under samtalet och efteråt.

En fråga man kan ställa sig är t ex varför det var så svårt att hitta manliga deltagare till samtalet? I mitt nätverkande på Twitter har jag faktiskt inte reflekterat över att det skulle vara fler kvinnor än män, men går jag till lokalpolitiken i Sandviken så känner jag bara till en manlig politiker som använder sig av Twitter... Är det så att detta med sociala media passar kvinnor bättre eftersom vi är mer "tränade" i att "småprata" kring saker och ting i och med vårt sätt att umgås med varandra?

Om det nu är så att det är fler kvinnor (både i politiken och utanför) som använder sig av sociala media, vilka konsekvenser kommer det att få? Tänker främst på det faktum att de hierarkiska strukturerna saknas i debatten på nätet. Det är fritt fram för vem som helst att delta på Twitter, att kommentera bloggar och tidningsartiklar på nätet m.m. En möjlighet för en vanlig lokal politiker på gräsrotsnivå att få uppmärksamhet för och kanske gehör för en ståndpunkt via en snabb, informell kanal.

Det är självklart svårt att säga vilken roll sociala media kommer att spela i det här valet och om väljarna har uppfattat politikerna som mer mer tillgängliga. Men en sak som vi fem i panelen var överens om var i alla fall att den politiska närvaron på sociala media är ytterligare en plats där vi kan möta medborgarna. En hel del av samtalen kommer även fortsättningsvis att föras på andra platser, såsom på ICA, i busskön och vid valstugor men vi är alla olika och föredrar olika mötesplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar