2010/09/07

Val, demokrati och sociala media

Ibland blir diskussionerna på Twitter extra intressanta att följa, idag blev en sådan dag!

Två twittrare (Amanda Brihed och Micke Kazarnowic) har under dagen, i en rad twitterinlägg debatterat demokratiproblemet i dagens valsystem när det gäller personval, valkretsar m.m. En riktigt intressant "nät-debatt". Politik är kul och demokrati är viktigt och när det gäller valsystemet så finns onekligen en förbättringspotential. Amanda fastslår i några av sina tweet att vallagen är föråldrad och inte speglar hur verkligheten ser ut idag. En verklighet där man mycket väl kan hitta intressanta kandidater utanför den egna valkretsen tack vare sociala media m.m.

Jag håller med henne och fick ytterligare ett argument till att en förändring måste till stånd för att göra systemet mer demokratiskt.

Jag har i ett tidigare blogginlägg (07.04.2010) skrivit om att vi har ett demokratiproblem i Sverige när t ex ett 10-tal partimedlemmar i en kommun i praktiken kan avgöra vem/vilka som kan väljas till kommunfullmäktige eftersom personvalsspärrarna gör att det i praktiken är väldigt svårt att kryssa sig förbi namn som står före på listan. I ett samhälle där allt färre väljer att gå med i ett politiskt parti utan istället hittar andra kanaler för att engagera sig och för att kunna påverka så måste personkryssen få ett större inflytande. Ta bort spärrarna och låt medborgarna bestämma fulllt ut istället. Varför ska 10 personer kunna påverka så mycket mer än vad övriga väljare kan?

Samma sak när det gäller det som Amanda och Micke för fram, vilka kandidater som jag i praktiken kan rösta på:

I de två nedanstående styckena har jag citerat från val.se:

"I riksdagsval kan du bara rösta på kandidater som finns på valsedlar som gäller för din riksdagsvalkrets. Det står längst ner på valsedeln vilken krets valsedeln gäller för. Om du röstar med en namnvalsedel som gäller för en annan valkrets kommer din röst endast bli en röst på partiet."

"I valen till kommun- och landstingsfullmäktige ska du använda en valsedel som gäller för din kommun respektive ditt landsting. Om du personröstar på en kandidat som ställer upp i en annan valrets än den du bor i räknas det som en giltig personröst. Om du personröstar för en person som kandiderar i en annan kommun eller annat landsting kommer din röst endast bli räknad som en röst på partiet."

När det gäller landstingsvalet så innebär detta för mig, boende i Sandviken, att det är fullt möjligt att kryssa en person som står på en annan lista än Västra Gästrikland. Rösten kommer att räknas som personröst, men jag måste själv se till att få tag på rätt valsedel då jag knappast kan räkna med att en valsedel från t ex Hälsingland finns tillgänglig i min vallokal i Sandviken. Varför så svårt?

Ett annat exempel: Har jag, som riksdagskandidat nr 8 på Folkpartiets lista i Gävleborg, väljare i t ex Stockholm som vill personvalskryssa mig, så räknas den rösten enbart som en röst på partiet, inte på mig. Varför?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar