Friskoleelever har högre meritvärden och resultat på det nationella matematikprovet än elever i kommunala skolor, enligt en ny undersökning skriver Anders Morin och Malin Sahlén, Svenskt Näringsliv på SvD Brännpunkt. De kommunala skolorna borde kunna förbättra sig minst till friskolornas nivå,
Är inte på något sätt överraskad av resultatet, men är glad över att jag på Folkpartiets Landsmöte argumenterade och röstade för ett förstatligande av skolan. Den svenska skolan idag är långt ifrån likvärdig och uppenbarligen spelar både bostadsort och skolhuvudman en stor roll för vilken utbildning man får som svensk elev idag. Och frågan är är om det så vi vill ha det?
I undersökningen har man jämfört elevernas meritvärden och resultat på det nationella provet i matematik i årskurs 9 och funnit att meritvärdet är 42 poäng högre för en friskoleelev jämfört med en elev med samma bakgrund i kommunal skola. När det gäller matematikprovet så är skillnaden 3,7 poäng. Man skriver i artikeln att man har neutraliserat för individuella skillnader vad gäller kön, föräldrars utbildningsbakgrund och ev. utländsk bakgrund hos eleven.
Resultatet är inget oväntat och gör mig knepigt nog både frusterad och glad samtidigt. Frustrerad över den situation med allt större skillnader som vi har fått i den svenska skolan men glad över att friskolorna uppenbarligen visat att det går att lyckas bättre. För vi behöver verkligen bättre resultat inom svensk skola och inte minst inom matematik och naturvetenskap. Jag är liberal, ekonom och dessutom väldigt engagerad i entreprenörskaps- och företagarfrågor. Självklart är jag i grunden positiv till friskolor och glad över att konkurrensen från friskolorna bidragit till att man tvingats "kavla upp ärmarna" inom den kommunala skolan, men utvecklingen med de stora skillnaderna (också mellan olika kommuner) oroar mig och jag tror att det är nödvändigt med både mer lika villkor mellan fristående och kommunala skolor och ett återförande av den svenska skolan till staten för att komma till rätta med detta.
Artikelförfattarna tar också upp en rad framgångsfaktorer och jag Inser efter flera år inom den kommunala skolan att det finns en hel del att jobba med... Dessutom finns det ju en del som borde beaktas av de som i dagarna jobbar med att förhandla fram ett nytt läraravtal...
...faktorer som forskningen pekar ut som kännetecknar framgångsrika skolor är tydlighet i styrning och ledarskap som framför allt inriktas på kunskapsmål, höga förväntningar på eleverna, kompetenta och engagerade lärare, extra stöd till lågpresterande elever, regelbundna uppföljningar samt ordning och reda. Den totala resursnivån har mindre betydelse, däremot är det viktigt att resurser och arbetstid i tillräcklig utsträckning används till undervisning. Duktiga lärare måste premieras lönemässigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar