2011/01/03

Fröken Matte, lärande och skolutveckling

Ikväll visades ett inslag på rapport om de tre lärare som under namnet Fröken Matte har videofilmat sina genomgångar och lagt ut på Youtube.

Fröken Matte var ett resultat av en kurs om på Högskolan Dalarna. Jag och mina kollegor på SMSP/Ekonomiprogrammet Bessemerskolan läste en kurs med delvis motsvarande innehåll i våras, också med Jan Svärdhagen som kursledare. Seminarierna var helt webbaserade och mycket intressanta på så sätt att vi diskuterade flera olika sätt att jobba med IKT i undervisningen sociala media, för- & nackdelar, förhållningssätt m.m. m.m. Kursen resulterade också i fler pedagogiska diskussioner i arbetslaget.

För min egen del förde det med sig mycket tankar kring hur jag skulle kunna ta med mig mitt eget intresse för sociala media och utnyttja det i ekonomiundervisningen. Twitter och Facebook m.m. har på flera sätt bidragit på ett mycket positivt sätt i ett yrkesperspektiv - främst, hittills när det gäller min egen fortbildning, intressanta uppslag, nätverk, kommunikationssätt och idéer men inte fullt ut lika mycket i relation till eleverna - än. Men det kommer mer och mer - och det är väldigt stimulerande.

Självklart kan genomgångar på Youtube inte ersätta vanliga fysiska lektioner eller lektioner där det finns möjlighet till kommunikation mellan lärare och elev och en individualisering, men jag tror att det på flera sätt kan vara just ett utmärkt komplement. Eleverna kan titta på genomgångarna innan lektionen och på så sätt vara förberedda. Frånvarande elever kan ta igen en missad genomgång och de som vill gå snabbare framåt har möjlighet till det. Man kan titta igenom genomgångarna som repetition inför ett prov eller titta på en del av dem, pausa, lösa en uppgift och sedan gå vidare. Uppenbarligen är det många elever som uppskattat att kunna se genomgångar på nätet och vittnar om att det hjälpt dem att nå kursmålen. Egentligen är det bara att gå till sig själv. Är t ex oerhört tacksam för all kostnadsfria filmsekvenser på nätet om hur man jobbar med olika moment i t ex Photoshop - trots att jag har gått en kurs. Inget revolutionerande men nyttiga och lärorika filmklipp.

Att använda Youtube för att titta på genomgångar är visserligen inte något som utvecklar själva sättet att undervisa i matematik eller andra ämnen - men det var uppenbarligen inte heller syftet. Däremot utvecklar det undervisningen på så sätt att det sprider idéer och visar på hur vi lärare kan arbeta på olika sätt t ex med hjälp av olika digitala och sociala media för att få eleverna att nå kursmålen och det måste väl ändå vara huvudsyftet med undervisningen. Är det något som Sociala media och digitala nätverk som t ex Dela är bra på så är det just att sprida olika idéer om hur man kan arbeta och utveckla undervisningen - och fler lärare borde se dessa möjligheter och utnyttja dessa kanaler.

I den diskussion som uppkommit på Svärdhagens blogg under kvällen så kan man läsa ett antal kritiska inlägg. T ex skriver Anonym "Den eleven som inte förstår genomgången på lektionstid behöver kanske få det förklarat för sig på ett annat vis, inte på samma vis fast i datorn. Pinsamt" och " Ska framtidens skola vara lärarlös och bestå av inspelade lektioner där eleverna inte interagerar under lektionerna? Jag är skeptisk."

Det känns för mig som om man tyvärr blandar ihop saker - det ena utesluter inte det andra. Min erfarenhet är att lärare som använder IKT i sin undervisning också reflekterar och tänker mycket kring lärande, kring sin undervisning och hur de kan individualisera och förklara på olika sätt för de elever som behöver det.

Avslutningsvis tycker jag att Svärdhagen bemöter dessa kritiska röster på ett mycket bra sätt när han bl a säger: "Jag vet att lärarna i reportaget inte tänker sig att eleverna bara skall titta på skärmen istället för att kommunicera, men det är ett gott komplement och ett suveränt verktyg och ibland kan dessa till synes enkla verktyg vara oumbärliga."

Här kan du se inslaget i Rapport.

3 kommentarer:

  1. Kul att du tog upp tråden och diskussionen samt bidrog med många goda och kloka synpunkter. Ni är guld värda ni som arbetar dagligen med detta och vågar tänka annorlunda och ser dessutom resultaten av det goda arbete ni gör. Fortsätt med detta Helena

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt stöd och din uppmuntran!
    /Fröken Matte

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt stöd och din uppmuntran!
    /Fröken Matte

    SvaraRadera