2011/01/02

En dag med Twitter och film...

Har blivit mycket dator och mycket Twitter idag. Fascineras av hur snabbt nyheter sprids där, aktiviteten när något intressant händer. Har alltid älskat myllret av människor på caféer, flygplatser m.m. Twitter har blivit mitt "digitala myller" - staden på nätet som aldrig sover, kommunikationen och kommentarerna som fortgår dygnet runt - och jag stormtrivs...

Idag engagerade två saker på Twitter: IT-minister Anna-Karin Hatt dök upp på Twitter under namnet @annakarin_hatt och med texten: Här twittrar Sveriges IT- och regionminister Anna-Karin Hatt (c) för egen maskin. Min första tanke var verkligen kul! Självklart ska IT-ministern finnas på Twitter! Nästa tanke var - nej, inte ett fejt-konto till... Är så irriterad på dessa fejkade konton som dyker upp. Det var inte alls länge sedan som FP:s 1:e vice ordf Helene Odenljung gick ut och bestämt dementerade att Sabuni hade börjat twittra.

Jag uppskattar ledande politiker som ser möjligheten till kommunikation via sociala media och som investerar i tid på Facebook, Twitter m.m och blir vansinnigt irriterad på människor som konstruerar konton under falsk flagg.

Avvaktade den här gången och försökte följa flödet, kolla med personer som ev visste mer etc.

Den här gången hade det räckt med ett tweet från Centerpartiets officiella konto - men något sådant kom inte... Med tanke på att senaste uppdateringen på kontot är från 10 november- är det dock inte speciellt förvånande...Kanske dags för Centerpartiet att byta Twitteransvarig?

Nästa sak som mer eller mindre fick Twitter att koka idag var självklart Piratpartiets överraskande byte av partiledare. Falkvinge avgår och Anna Troberg kliver upp från rollen som vice partiledare. Har varken följt Piratpartiet, Falkvinge eller Troberg - men det var intressant att följa hur snabbt nyheten spreds och hur långt efter de ordinarie nyhetskanalerna kommer sådana här gånger.

Ja, just det film var det också... Såg Änglamark - Tredje gången gillt med maken på bio. Småtrevlig och tänkvärd, men samtidigt seg med lite tunn handling. Satt mest och reflekterade över att Helena Bergström hade blivit äldre precis som jag. Några kilo till, lite fler rynkor etc. Vi är lika gamla - och jag kände igen mig...

Senare på kvällen blev det filmen - Allt för min syster - en fin, tänkvärd med lite jobbig film om en cancersjuk tonårstjej och hennes familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar