2010/09/18

Inte lätt att rösta för första gången...

Blev några timmar vid valstugorna idag med, så här dagen innan valet. Roligt att känna av valrörelsestämningen, kul att spela lite dragspel och trevligt att prata med både väljare och alla andra Sandviken-politiker. Känns som att vi jobbar i medvind! På eftermiddagen pratade jag politik med 4 av familjens 5 förstagångsväljare (inklusive flickvän). Har man bara TV-debatterna att gå på som förstagångsväljare så är det inte lätt. Politiken blir lätt lite ytlig och samma slagord och retorik återkommer gång på gång.

Vad tycker egentligen de olika partierna om fildelning, Ipred, FRA-lagen, integration & invandring, ungdomsjobb, A-kassan, monarki m.m. m.m.? Det blev både valpejls-kompassen, några hemsidor, FP:s "pocketbok" och bra diskussioner. Vad innebär egentligen personval? Måste man kryssa någon? Ska jag rösta på en person som jag tycker är bra men som kandiderar för ett parti som jag egentligen inte hade tänkt rösta på? Spelar det någon roll om jag röstar på någon av de mindre partierna eller på S eller M? Det blev rätt många frågor innan och under middagen - men förhoppningsvis så är det 4 ungdomar som gör medvetna val när de röstar för första gången imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar