2011/03/17

Plötsligt dyker Björklund upp på Twitter...

Plötsligt händer det skulle man kunna säga. Efter 4 dagars intensiv debatt under #merkateder, så kunde vi idag först lyssna på både Jan Björklund och Lärarförbundets Eva-Lis Sirén i en kort radiodebatt. En debatt där Björklund sätter "katedern" inom citationstecken, nyanserar sina uttalanden i debattartikeln och fokuserar mer på ett aktivt lärarledarskap. På eftermiddagen följer dessutom Ekot upp med en längre intervju.

Mitt under lunchen så dyker Björklund själv lite oväntat upp på Twitter under @folkpartiets konto. En efterlängtad entré för alla oss som engagerat oss i frågan. Jättekul tycker jag! Folkpartiet har många aktiva och kommunikativa twittrare varav 1:e vice ordförande Helene Odenjung är en. Jag misstänker starkt att hon har haft viss inverkan på beslutet att låta Björklund twittra.

Jag har full förståelse för att alla partiledare inte kan, har tid, eller känner att de vill använda just Twitter som kommunikationskanal, men i sådana här fall så tror jag det är viktigt att vara lyhörd, flexibel och visa att man bryr sig som politiker. Att ge raka svar på vad man menar och förklara varför man säger som man gör. Björklunds närvaro på Twitter idag var enligt mig, helt klart bra både för debatten och för Folkpartiet.

För egen del var det viktigt att få svar på frågan om vad Björklund och Folkpartiet faktiskt står när det gäller vikten av IKT och Entreprenörskap i skolan. Som jag tidigare nämnt så finns det tydliga skrivningar om detta i det utbildningspolitiska programmet och dessutom har Entreprenörskap fått en framskjutande roll i både läroplan och den nya gymnasieskolan. Jag har under mina aktiva år i partiet heller inte uppfattat att man har en negativ syn när det gäller detta, däremot har det mycket sällan kommunicerats till skillnad från frågor om ordning & reda, uppförande, lärares befogenheter m.m. Något jag tycker är trist eftersom det skapar en skev bild av vad Folkpartiets skolpolitik egentligen handlar om. Jag har t ex tydliga minnen från en konferens om Entreprenörskap i skolan, hösten 2006, anordnad av Esbri, där Fredrik Malm var inbjuden att tala om partiets skolpolitik. Efteråt kunde både jag och Fredrik konstatera att talet om de stora problemen i den svenska skolan och behoven av en rejäl uppstyrning inte riktigt gick hem hos just de här konferensdeltagarna, deltagare som förmodligen förväntat sig lite fler positiva uttalanden kring partiets syn på vikten av entreprenöriella kompetenser. Ett par månader senare lyssnade jag till Fredrik på en annan konferens - då hade han skrivit om talet :-)

Idag fick jag ett kort men tydligt svar från Björklund när det gäller IKT & Entreprenörskap (även om han inte exakt svarar på min fråga) och det gör mig glad! Kan partiet även presentera och kommunicera en rejäl framtidsvision om skolan - en vision som tar upp de viktiga kompetenser som våra barn och ungdomar bör tränas i inför sitt framtida arbetsliv, så skulle jag bli ännu gladare. Målet om att alla elever ska nå målen är bra och självklart, men det behövs mer!








1 kommentar:

  1. Helena, jag har stor respekt för liberalismen även om jag personligen inte röstar liberalt. Liberalismen har ju starkt bidragit till att vi har ett av världens bästa skolor. Problemet är att Björklund är en ballast för liberal skolpolitik. Och så dominerar han debatten totalt, även inom Fp verkar det som. Det blir lite löjligt när ni försvarar honom hela tiden. Det bästa för liberal skolpolitik vore att ni gjorde er av med Björklund som skolminister.

    Mikael Parknäs

    SvaraRadera