2010/08/27

Lärorikt "tröstsurfande" i de sociala mediernas värld

Att surfa runt och klicka sig vidare i ett okontrollerat virrvarr av länkar, utan annat mål än att stanna på sidor som verkar intressanta fungerar lika bra som en några timmar tröst-shopping och kan dessutom vara riktigt lärorikt!

Vissa dagar vaknar man och upptäcker att all inspiration, energi och arbetsglädje är totalt puts väck - det går bara inte att få något riktigt vettigt gjort helt enkelt.

Idag var en sådan dag. Hade bestämt mig för att jobba några timmar hemifrån under förmiddagen (i hopp om att få lugn och ro och en hel del gjort...), men fick ingenting gjort och begav mig till kontoret för att rensa, röja och ringa samtal istället. Att ta itu med praktiska saker som inte kräver lika mycket motivation och fokusering men ändå måste göras brukar vara ett bra knep för att inte få dåligt jobbsamvete. Gick hyfsat med hjälp av några kaffekoppar och till slut blev det lunch. Rotarylunch där jag hade förmånen att få lyssna på skidskytten Elisabeth Högberg från Jädraås. Ett oväntat men roligt möte med en ung, målmedveten tjej och det var nästan svårt att riktigt ta in hur otroligt mycket träning en sådan elitsatsning kräver.

Ägnade ett tag efter lunchen till fler praktiska saker men bestämde mig sedan för att unna mig några timmars kompetensutveckling och informellt lärande. En viktig men inte alltid prioriterad del av det här yrket.

Har mer och mer funderat på hur jag skulle kunna omsätta mitt intresse och "min kärlek" till sociala media till att bli en naturlig del av min undervisning. Behöver nya projekt att ta tag i och nya mål för det här året och detta kanske är lösningen på min inspirationsbrist....

Via ett twitterinlägg hamnade jag på bloggen http://patalom.se/och lyssnade på en podcastintervju med Kristina Alexandersson. Fick massor av inspiration och nya idéer hur jag skulle kunna jobba med blogg och twitter när det gäller projektarbeteskursen med 3:orna. Intervjun fick mig också att tänka på när min kollega Elke, i Österrike berättade om hur hon använde delicious.com med sina elever för att samla intressanta länkar inför grupparbeten etc. Kunde det vara något? Ägnade 40 min åt att skaffa ett konto på delicious.com, lära mig om hur jag kunde använda det och test-tagga några länkar. Har nu ett antal kopplingar till mitt Yahoo-konto eftersom jag fixade ett flickr-konto i förra veckan.

Fick sedan syn på ett nytt intressant twitter-inlägg och hamnade på bl.a. ett filmklipp om mobiltelefoner i undervisningen, intressanta 1-1-sidor, bloggar om IKT, skolutveckling och sociala media. Och, klockan 17.00 kunde jag konstatera att jag lärt mig massor av nya intressanta saker som förhoppningsvis både kan vara inspirerande och utveckla min undervisning detta läsår. Detta tack vare ett antal sociala media som Twitter, Bloggar, You Tube m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar