2010/06/22

Våga vägra vara trött

Har avverkat 2 dagar på en efterlängtad semester. Två varma, härliga sommardagar som inneburit massor av ny energi. Tänk att man kan få så otroligt mycket energi av att röra på sig några timmar?!

11-åringen är på golfläger i Högbo den här veckan, dagläger - vilket innebär att han ska infinna sig vid klubbstugan kl. 09.00 och hämtas kl. 14.00. Vi har visserligen fått till viss grannsamverkan vilket innebär att maken och jag inte behöver stå för skjuts och hämtning varje dag, men det innebär ändå klockan på ringning 07.30.

Hursomhelst hade jag mentalt förberett mig under flera dagar att gårdagen var en väldigt tydlig "ny-start-dag". Det var dags för att sätta igång den dagliga sommarmotionen! Är väl medveten om att det låter helt absurt, men jag har helt enkelt längtat efter att det ska bli semester så att jag får tid att röra på mig..... Jag menar, eftersom jag nu vet att jag tycker att det är så roligt och att det känns så bra efteråt, varför sätter jag inte av tid under övriga året???? Varför gör jag inte saker som jag vet att jag mår bra av??? Svaret är tyvärr så himla trist. Jag har helt enkelt varit FÖR TRÖTT. Är så heligt förbannat trött på att gå omkring under större delen av året och vara just FÖR TRÖTT. Vad är det för liv egentligen???? Att vara så upp över öronen engagerad i arbete, politik och övriga åtaganden att man konstant är FÖR TRÖTT. För trött för att orka motionera, för trött för att ta sig i väg till körrepetitioner, för trött för att plocka fram dragspelet, för trött för att orka umgås med vänner och bekanta annat än på Twitter och Facebookl???!!! För trött för att överhuvudtaget göra någonting av alla dessa saker som gör mig glad, lycklig och tillfreds som människa....

Men jag ger mig inte. Kanske, kanske kan jag lyckas hålla i lite längre den här hösten. Om jag bara får till en riktigt bra vana, ett fysiskt och psykiskt behov, en tradition, en förändring...

Och... det har faktiskt börjat riktigt bra. 8 km snabb promenad med joggingsinslag igår och idag 2 timmar med naturpass, karta och kompass. (Träffade på svärfar och svågerns hund och bestämde mig blixtsnabbt för att byta ut elljusspåret med skogen idag.)

Pigg i huvudet, stel i benen men med en himla bra känsla i kroppen!

Cykeln och orienteringsskorna åker med ner till landet, träningskläderna likaså. Nu är det dagliga pass som gäller - om det så bara blir en halvtimmes promenad...

Sommaren är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar